Tuesday 25 October 2016

Jemput-jemput Masin aka Jemput-jemput Ikan Bilis



Ini makanan yang paling feberet...tak sah kalau tak buat hujung minggu... hidangan wajib ini... ibu memang dari kecik-kecik dulu memang suka makan jemput-jemput ni... dulu-dulu Cik Aah yang selalu buat... cuma mungkin resepi yang sedikit berlainan... ibu memang suka olah resepi mengikut selera ibu... ayah dan anak-anak pun suka... memang licin kalau makan jemput-jemput ni... sedar-sedar dah abis...

Jemput-jemput Masin

500g tepung gandum
2 labu bawang besar
1 genggam ikan bilis
Garam
1/4 sk serbuk penaik
3 -4 cawan air

Belah 2 bawang besar dan mayang nipis-nipis.  Kisar ikan bilis, campurkan bersama-sama bawang yang dimayang.  Masukkan air,  jangan masukkan air semua dulu.  Kena pandai anggarkan supaya bancuhan tepung tidak terlalu cair.  Masukkan garam dan tepung gandum beserta serbuk penaik dan kacau sebati.  Jika terlalu lembik tambah tepung sedikit, atau kalau agak pekat tambah air.

Panaskan minyak.  Bila minyak dah cukup panas, jemput bancuhan tepung menggunakan tangan supaya jemput-jemput jadi kecil dan senang untuk dimakan.  Bila kita mayang bawang besar yang dibelah dua, bawang-bawang itu akan terkeluar sedikit dari bancuhan tepung dan menjadi garing bila digoreng, itu yang menyedapkan jemput-jemput kita.:)

No comments:

Post a Comment